وجیزه

دست نوشته های یک سایبر ژورنالیست

وجیزه

دست نوشته های یک سایبر ژورنالیست

وجیزه

وبگاه شخصی محسن رضائی



وجیزه:کلام مختصر و مفید
-------------------------------
سخن باید مختصر و مفید باشد
از "جان برآید و بر "جان" بشیند




سایبر ژورنالیست:
«روزنامه نگار اینترنتی»
vajizeh.ir

https://twitter.com/Rezaei_Asl

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

برخی رسانه‌ها بعد از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام در ۲تیر ماه اقدام به تحریف جمله”توافق خوب و عزتمندانه” معظم له، کردند و کلید واژه”توافق پایدار” را به عنوان سخن رهبری در خصوص توافق هسته ای عنوان داشتند و مصاحبه ها و گفتگوهای متعددی را منتشر کردند،در ادامه تحلیلی بر چگونگی این تحریف خواهیم پرداخت.

طبق بیانات  منتشر شده رهبری در پایگاه اطلاع رسانی ایشان، معظم له در جلسه دیدار با مسئولان نظام، ۱۶ بار کلمه توافق را تکرار  و جملات کلیدی نیز بر این اساس عنوان شده است.

۱- توافق خوب
۲-توافق منصفانه و عادلانه
۳-توافق باید عزّتمندانه باشد
۴-توافق  منصفانه و منافع جمهوری اسلامی را بایستی تأمین بکند.

همچنین در پایگاه اطلاع رسانی معظم‌له، که آرشیو بیانات نیز موجود می باشد در هیچ یک از سخنرانی های رهبری  کلید واژه “توافق پایدار”درموضوع هسته‌ای وجود ندارد؛ در جستجوگر گوگل،نیز کلید واژه”توافق پایدار” که رهبری از آن استفاده کرده باشند نیز یافت نشد!

 

نکته جالب اولین خبری که در این خصوص در جستجو گرها نمایش داده می شود، مربوط به یکی از گفتگوهای خبری با حسن بهشتی پور است که به عنوان [کارشناس برجسته مسائل هسته ای]معرفی شده ؛ در حالی که خبرنگار در انتهای گفتگو، “توافق پایدار” را به فرمایشات رهبری منتسب می کند.(لینک خبر)

حسن بهشتی پور کیست؟

حسن بهشتی پور متولد: ۱ تیر ۱۳۴۰، تهران، فوق لیسانس روابط بین الملل، تحلیل گر مسائل سیاسی( حوزۀ اوراسیا) می باشد. و کتب: روش تحلیل سیاسی و نگارش مقالات علمی در حوزه علوم سیاسی. مدیر سابق شبکه العالم، مدیرکل آسیای مرکزی معاونت برون مرزی صدا و سیما از سوابق اجرایی او می باشد(منبع)
وی از طرفدار دولت روحانی و موافق به جریان توافق هسته ای در روند کنونی تیم مذاکره کننده می باشد،بهشتی پور  برای اولین بار در مناظره تلویزیونی بعد از بیانیه لوزان با مهدی محمدی تحلیگر مسائل سیاسی در صداو سیما، کاملاً بصورت ناشیانه مغلوب حریف شد، و در فردای مناظر در این خبر شکست خود را عنوان کرد.

بهشتی پور برای اولین بار در مناظره بیانیه لوزان را مانند، تیم مذاکره کننده تعریف میکرد و صحبتهای محمدی را قبول نداشت و آنرا مغلطه کاری عنوان می کرد .

خبرگزاری خبر آنلاین مطالب حسن بهشتی پور را بصورت منظم منتشر می نماید.

 

تحلیل کلید واژه ” توافق پایدار”

توافق پایدار یعنی؛ “توافق” انجام بشود به شرطی که طرف مقابل در روند توافق انجام شده دبه نکند! بطور واضح “توافق پایدار” بعد از توافق مصداق پیدا می نماید و ضرورتی بر تبیین این موضوع (کلید واژه) در این برهه از زمان احساس نمی شود! مگر اینکه در آینده‌ مواردی در حال تحقق باشد.و ضرورتی بر تاکید این موضوع نیست و منتسب کردن این کلید واژه به فرمایشات رهبری کاملاً اقدامی تحریفی می باشد.

۱۳۹۴۰۴۰۴۱۶۴۹۲f250

مقام معظم رهبری در تمامی بیانات خود تاکید بر محتوای توافق دارند و در دیدار با مسئولان نظام تاکید داشتند : «توافق خوب توافقی است عزتمندانه که مصالح ما بدقت و با وسواس در آن رعایت بشود»(منظور محتوای توافق است)نه بعد توافق و پایدار بودن آن،کما اینکه مکرراً بی اعتمادی به آمریکا را نیز گوشزد می نمایند(یعنی هم در متن و بعد توافق به آمریکایی ها خوشبین نیستیم).

نکته دیگر اینکه زمانی که توافق منصفانه و عزتمند انجام شد، آن وقت هم نمی توان گفت توافق پایدار صورت گرفته است چون احتمال دارد طرف مقابل بر تعهدات خود پایبند نباشد! بنابراین در شکل گیری یک “توافق خوب”، با سابقه ای که از آمریکایی ها وجود دارد هرگز پایدار نخواهد بود!

 

نتیجه، بهترین گزینه به فرمایش رهبری”توافق باید عزّتمندانه و منصفانه باشد”یعنی در تنظیم محتوا باید تیم مذاکره کننده اینها(خطوط قرمز) را لحاظ کند، اگر رعایت کند و توافق صورت بگیرد و طرف مقابل پای تعهداتش بایستد می توان گفت”توافق پایدار” هم صورت گرفته است.لذا “توافق پایدار” بعد از توافق مشخص می شود و رسانه ها نباید جلوتر از رهبری حرکت کرده و اقدام به تحریف نمایند بلکه باید بر روی خطوط قرمز و کلید واژه “توافق عزتمند و منصفانه” مانور بدهند تا تیم مذاکره کننده با هشیاری کامل در مسیر یک توافق خوب قدم بردارند.

انتهای پیام/

 

نظرات  (۱)

  • محمد مهدی تهرانی
  • خدا قوت

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی