وجیزه

دست نوشته های یک سایبر ژورنالیست

وجیزه

دست نوشته های یک سایبر ژورنالیست

وجیزه

وبگاه شخصی محسن رضائی



وجیزه:کلام مختصر و مفید
-------------------------------
سخن باید مختصر و مفید باشد
از "جان برآید و بر "جان" بشیند




سایبر ژورنالیست:
«روزنامه نگار اینترنتی»
vajizeh.ir

https://twitter.com/Rezaei_Asl

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

آنچه که در خصوص اصلاح الگوی مصرف که بخش مهم اقتصاد مقاومتی است موضوع تبلیغات صحیح در این راستا می باشد ،و این در حالی است که در سیاست تبلیغات رسانه‌ای کشور “تبلیغات” صرفاً جهت بهره‌وری اقتصادی ملاک اصلی رسانه ها بوده و جنبه های فرهنگ سازی و ایجاد یک نوع سبک زندگی صحیح را القا نکرده و موجب ایجاد نوعی مصرف زدگی نیز می باشد؛ و در خصوص صنایع نیز هیچگونه ترمیم و بازسازی در جهت اصلاح الگوی مصرف صورت نگرفته است.

مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف بارها تاکید کردند: «مسئلهی اصلاح الگوی مصرف است؛ مسئلهی صرفهجویی، پرهیز از ریختوپاش، پرهیز از اسراف، پرهیز از هزینهکَردهای زائد است».

محمد ساسانی منفرد کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در گفتگو با «کمال مهر»؛ در موضوع اصلاح الگوی مصرف در درجه اول باید گفت :نظام تولیدی ما از یک سری مشکلات رنج می برد،۱- نیروی انسانی ما توانمند نیست. ۲-درفرهنگ سازی فعالیت درستی نشده است چه در فرهنگ سازی مصرف،تولید، وجدان کاری و مسائلی از این قبیل ؛ مشکل اصلی اقتصاد در کشور ما متاسفانه در هر دو موضوع مصرف و تولید می باشد.

ما دو سیگنال مخالف داریم در فضای تبلیغی مطرح می شود، ما انرژی را گران میکنیم تا شما کم مصرف کنید،در وضعیتی قرار داریم که منابع کشور اسراف می شود و ما داریم منابع نسل بعد را هم میخوریم؛ و لی از طرفی در تبلیغات بازرگانی به مصرف کننده مدام سیگنال افزایش مصرف داده می شود، می گوییم بجای خرید یک محصول ده عدد بخرید تا فلان جایزه را برنده شوید. یا فلان برنج را بخرید که جایزه ببرید، یا پیام می دهند، با گوشی تلفن زیاد حرف بزنید که جایزه ببرید؛ این موارد ترکیبی از اسراف  و قمار  است .

از یک طرف می گوییم “کم مصرف” کنید و از سوی دیگر تلویزیون با ابزاری خیلی قوی  “تشویق به مصرف” می کند، این یک تعارض است و یک شنونده و مخاطب  این موضوع را چطور هضم می کند؟، “بی خودی مصرف کنید و بیخودی پولدار می شوید، هر دو هم مخالف نص قوانین اسلام است”؛ شما وقتی در تعارض قرار میگیرید خیلی از پیام های مثبت اثر گذاری آن در شما کم می شود.

 

مقام معظم رهبری :
ما به مردم نمیگوییم که ریاضت بکشند؛ اینجور گاهی بعضی القا میکنند. بعد از آنکه سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، هنوز مرکب آن خشک نشده، یک عدهای شروع کردند که “اینها دارند مردم را به ریاضت دعوت میکنند”؛ نه، بههیچوجه اینجور نیست، بلکه بعکس است؛ ما معتقدیم که اگر این سیاستها اعمال بشود، وضع مردم بهتر خواهد شد، طبقات ضعیف گشایش پیدا خواهند کرد.

 

 

 

رضا مختارپور کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص تاثیر تبلیغ در رشد اقتصادی در گفتگو با “کمال مهر” اظهار داشت: تبلیغات تجاری محصولات علاوه بر آثار اجتماعی فرهنگی و آثار سیاسی هم دارد که در نهایت بازگشت همه آنها به اقتصاد است؛ می شود گفت: تبلیغات تجاری به منزله چاقوی است که اگر به درستی به کار گرفته نشود نه تنها رشد اقتصاد داخلی را در پی نخواهد داشت بلکه به تخریب آن هم منجر خواهد شد.

برای مثال تبلیغات بازرگانی غیر مستقیم کالا که در آن با پیوند با آرزوهای خریدار فرضی و شیوه های زندگی مطلوب نشان داده می شود در سبک زندگی مردم جامعه اثر می گذارد.این اثر تبلیغات می تواند مثبت باشد آنجایی که صرفه جویی را رواج می دهد و هم متواند منفی باشد آنجای که به مصرف گرایی دامن می زند. و متاسفانه این اثر منفی و ایجاد گسترش جامعه مصرفی چیزی است که امروزه در بیشتر تبلیغات به چشم میخورد.

 

محمدصادق تیموری تولید کننده دستگاه های صنعتی در خصوص تبلیغ صحیح در اصلاح الگوی مصرف و برخی موانع آن در گفتگو با “کمال مهر”تصریح کرد: دولت سعی کرد با “هدفمندی” مصرف سوخت را کنترل کند،با تبلیغاتی که صورت گرفت تا حدودی در خانه ها مصرف انرژی کم شد، و در این زمینه موفق عمل شد،  ولی در صنایع موفقیت چندانی کسب نشد و بهره وری در صنایع بالا نرفت،مشکلات ساختاری که در خصوص اصلاح الگوی مصرف داریم و مهم ترین بخش آن “صنایع” است، که اغلب آنها فرسوده هستند، علی رغم اینکه چون تکنولوژی ها فرسوده و صاحبان صنایع با مشکلات مالی و فنی مواجه هستند؛ لذا اصلاح الگوی مصرف در صنایع خیلی مهم می باشد که متاسفانه از نگاه مسئولین مغفول مانده و هیچ حمایتی صورت نمی گیرد.

 

در پایان به نظر میرسد  در اجرای یک سیاست اگر هماهنگ عمل نشود و همه بخش ها ائم از تولید و مصرف، سیگنالهایی که می دهد هماهنگ نباشد این سیاست ، سیاست موفقی نخواهد بود.اگر در فرهنگسازی تولید و مصرف تبلیغات صحیح وجود نداشته باشد و مدام دچار تضاد و بمباران تبلیغاتی غلط باشیم و سیاست‌های تبلیغاتی را تغییر ندهیم، نسلی تربیت می شود که اهل کار و اخلاق اقتصادی نبوده لذا باید با فکر و در جهت سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای پیشرفت اقتصادی کشور پیش برویم.

انتهای پیام/

  • محسن رضائی اصل

اقتصاد مقاومتی

اقتصادمقاومتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی