وجیزه

دست نوشته های یک سایبر ژورنالیست

وجیزه

دست نوشته های یک سایبر ژورنالیست

وجیزه

وبگاه شخصی محسن رضائی



وجیزه:کلام مختصر و مفید
-------------------------------
سخن باید مختصر و مفید باشد
از "جان برآید و بر "جان" بشیند




سایبر ژورنالیست:
«روزنامه نگار اینترنتی»
vajizeh.ir

https://twitter.com/Rezaei_Asl

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

رسانه، ابزاری که این روزها زندگی ما را باخود عجین کرده است، و با شیوه ها و ابزارهای متعدد سعی در القای اهداف خود در اذهان عمومی مردم دارد، از آنجایی که بدنبال هر هدفی فکری در پس آن نهفته است؛در این راستا، مهم ترین ابزار رسانه های امروز ی[روزنامه،اینترنت،رادیو و تلویزیون و…]طبیعتاً برای تحقق آرمانهای خود، سبک خاصی را نیز مد نظر قرار می دهند.

حاشیه سازی روزنامه البرزی برای امام جمعه

آنچه که امروز در این وجیزه موردبررسی قرار میگرید، اقدام اخیر یکی از روزنامه های استان البرز است که در آخرین شماره خود (چهارشنبه۱۶اردیبهشت۱۳۹۴) بطور خاصی در انتشارخطبه نمازجمعه‌ی یکی از شهرهای این استان، امام جمعه آن شهر را مورد بی مهری خود قرار می دهد.

تحلیلی بر «تیتر »یک خبر

A

از آنجایی که نشر دقیق اتفاق رخ داده، خود از لحاظ حرفه روزنامه نگاری صحیح نبوده و از لحاظ اخلاقی، اشاعه منکرمی‌باشد، نگارنده این سطور نیز در صدد این نیست که به این موضوع دامن زده و یا با ایجاد شبه و یا فرافکنی، اقدام خاصی را صورت بدهد، لذا قصد دارد از جنبه های مختلف  تحلیل این رویداد را مد نظر قرار بدهد، و امیدوار است که آن روزنامه محترم اقدام شایسته‌ای را در آتیه انجام بدهد.

قلم برنده

انتشار این خبر(تیترخبر) را می توانیم از چند جنبه مورد بررسی قرار بدهیم، ابتدا اینکه همانگونه که اساتید روزنامه نگاری در تعریف “تیتر” قائل به این امر می باشند که در تنظیم “تیتر” تلاش می شود تا خبر به طور خلاصه و کوتاه ترین شکل ممکن بیان گردد.

این بی مهری [قلم برنده] “تیتر” در خبر صفحه اصلی این نشریه زمانی به خود قوت میگیرد که با متن خبر دارای غرابت است و  از لحاظ مفهومی نیز هیچگونه توازنی را برقرار نمی کند.

لیکن برای عامه و خواص مبرهن است که محتوای دو خطبه نماز جمعه از محورهای عبادی و سیاسی تنظیم و بیان می شود؛ و مطمئناً تنظیم تیتر برای آن خطبه و انتشار آن در صفحه نخست قائدتاً باید از کلیدی ترین جملات آن خطیب انتخاب و تنظیم می شد که متاسفانه اولین جمله خطیب، نه آنگونه که خطیب بیان کرده! به عنوان تیتر خبر منتشر می شود.

تدوین” تیتر” فقط بر عهده افراد خاص تحریریه خبر می باشد

همانطور که اهالی قلم به این موضوع اعتقاد راسخ دارندکه تیتر زدن از دشوارترین کارهای روزنامه نگاری است و از همین رو  در رسانه های خبری تدوین” تیتر” فقط بر عهده افراد خاص تحریریه خبر می باشد، که در پی سالها تجربه و دانش آموزی قدرت تیتر زدن را پیدا کرده اند. لذا از همین رو درصد خطای انتشار چنین تیتری از این روزنامه؛ آنهم در صفحه نخست، کاملاً غیر منطقی بوده و عمدی یا سهوی بودن این انتخاب از لحاظ اخلاقی و اخروی به پای نگارنده آن می باشد.

 جنبه دیگر این ماجرا که بیشتر آنرا به عنوان یک شیطنت رسانه‌ای  می توان قلمداد کرد، ریشه در برخی از جریانات مدیریتی و بی بصیریت برخی افراد حاکم در آن شهر عنوان داشت، حال آنکه بی تقوایی را نیز می توانیم در گونه های مختلف اجتماعی،فرهنگی،مدیریتی و… تسری داد و به وفور مشاهده کرد.

«تیتر کورِ» بی تقوا 

آنچه که از “تیترکور” مطروحه میتوان برداشت کرد،برای دست یابی به هدفی خاص عنوان شده؛ کما اینکه پیش تر نیز گفته شدخطا در انتشار امکان پذیر نبوده، بدلیل اینکه جمله‌ای که ائمه جمعه در ابتدای خطبه ها ذکر می نمایند از ارکان مهم خطبه بوده و شامل عموم و خود خطیب می باشد،و آنچه که ما شاهد آن هستیم “تیتر” با تغییراتی بصورت قابل تامل عنوان شده است.

حقیقت چیست؟

گذشته از این شیطنت ناشیانه،سوال اساسی و مهم مطرح  است؛ امامت جمعه که وظیفه‌ای خطیر و رسالتی سنگین بر دوش خود دارد و در خطبه های نماز جمعه درصدد ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی و تبیین موازین سیاسی و اجتماعی وقت جامعه کشور می باشد،چرا گاه و بی گاه مورد هجوم و یا بی مهری های برخی افرادمی شود؟پاسخ  درپرسش آن نهفته است.

 امام رضا (ع) در حدیثی می فرمایند : خطبه به این دلیل در روز جمعه تشریع شده است که نماز جمعه، یک برنامه عمومی است. خداوند به امیر مسلمین امکان می دهد مردم را موعظه کرده و به اطاعت خدا ترغیب کند، از معصیت الهی ترسانده و آن ها را به مصاحت دین و دنیایشان آگاه ساخته و اخبار و حوادث مهمی که از نقاط مختلف به او می رسد و برای سرنوشت آنها مؤثر است، به اطلاعشان برساند. دو خطبه قرار داده شد، تا در یکی حمد و تقدیس الهی باشد و در دیگری نیازها، هشدارها و دعا ها و اوامر و دستوراتی را که با صلاح و فساد جامعه اسلامی، در ارتباط است، به آنها اعلام نماید.(وسایل الشیعه، ج ۷ ص ۳۴۴)

حقیقت امر آنجایی آشکار می شود که دیدگاه  و مهندسی جایگاه عبادی سیاسی نماز جمعه یقیناً، سّد راه برخی افراد در تحقق برخی آمال و آرزوها شخصی در سطوح مختلف مدیریتی خواهد بود.لذا در برهه های مختلف چه آشکار و پنهان شاهد اینگونه رفتارها می باشیم.

در پایان آنچه که مسلم است و عقیده نگارنده این سطور می باشد،عدم تسلط برخی اصحاب رسانه به حرفه روزنامه نگاری است که اهل نظر در استان البرز به آن آگاه بوده و به آن اذعان دارند. این درحالی است که شیوه نقد و ایجاد جریان سازی رسانه‌ای از وظایف اصلی رسانه های خبری و تحلیلی می باشد.در نتیجه روزنامه نگاران خود باید با بیان حقیقت و در صورت وجود نقد، بصورت منصفانه جهت رشد و تعالی جامعه قلم فرسایی نمایند.
اهداف و آمال دنیایی جریاناتی که “قلم” را از تدبیر،منطق و عقل به وادی کسب منافع حزبی و شخصی می کشانند در نهایت، اعمال این افراد درنگاه حقیقت جوی مردم هرگز پوشیده نخواهد بود. و بروز اینگونه جریانات چیزی جزء جریحه دار شدن خاطر، اهالی قلم را بدنبال نخواهد داشت.

انتهای پیام/



منتشر شده در :

پایگاه خبری«کمال مهر»


  • محسن رضائی اصل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی